Sara YANAROCAKBu hafta İspanya`da doğmuş olan ve ünlü seyahatnamesi, şöhreti ile dünyaya yayılan seyyah Tudelalı Benjamin`den söz etmek istiyoruz.Benjamin Ben-Yuda Akdeniz-Yakın Doğu bölgelerinin Yahudi hayatını, oraları gezerek kaleme alan en önemli seyyahların başında gelir
Yusuf BESALEL
Orta Çağlarda ise Yahudiliğin temel ilkeleri konusu ayrıca Hıristyan ve İslâm dinlerinden ayırdedilebilmesi açısından özel bir önem kazanmıştır. 12. yüzyılın büyük düşünürü Moşe Maimonidesin Mişnanın Sanhedrin (10.1) bölümü ile ilgili yorumunda saydığı 13 İkkarim (kökler veye temel ilkeler) Yahudiliğin inanç prensipleri hakkında en iyi bilinen formülâsyondur. Maimonidesin 13 ilkesi dua kitaplarında Yigdal adlı dinsel ilâhi ile Sabah Dualarındaki bir ifade ile (Tam bir imanla iman ederim ki...) de Öteki Alemi ruhun ölümsüzlüğü olarak algılamıştır. Bu da, insan oğlunun manevi tatmın ve ödüllendirilmesinin doruğudur. Maimonidese göre Mişnanın onayladığı Öteki Alem (Gelecek Dünya), kişinin entellektüel mükemmelliğine ve doğru inançlara bağlamasına kısmen dayanan bir olgudur.
Abraham ben David Posquiéres gibi diğer lider konumundaki din adamları, Maimonidesin her 13 ilkesinin de Yahudiliğin dinsel itikatları ile genelde bağdaştığını kabul etmekle beraber; Tanrının şekilsizliği ile ilgili bir prensibin kabul edilmemesinin bir kişiyi Gelecek Dünyada bir yer sahibi veya bir Yahudi cemaatine mensup olmaktan mahrum edebileceğini kabul etmeye hazır değildirler. 15. ve 16. yüzyıllara dek İman İlkeleri ile ilgili tartışmalar süregeldi. Örneğin Maimonidesin Yeniden Dirilme ve sadece Tanrıya ibadet edilebileceği gibi ilkeleri dahil ederken, irade özgürlüğü gibi temel bir ilkeyi neden ihmal ettiği, salt mantıksal açıdan anlaşılması pek güç bir şeydi. Nitekim Albonun sisteminde her ilkenin de dalları olabilir. Örneğin Tanrının mevcudiyeti ilkesi Tanrının bilgeliği, birliği ve şekille tarif edilemeyişi gibi iman ilkesini benimsemekle yetinir: Tanrı vardır; Tora, Tanrısal kökenlidir; Tanrısal adalet: mükâfat ve ceza. Maimonidesin diğer ilkelerinin kabul edilmemesi kâfirliği çağrıştırmaz.
Arama, Yahudi dinsel bayramlarından Tanrısal özellikleri keşfeder, Abravanel ise Yahudiliğe ait olan ve olmayan ilkeleri ayırdetmeye karşıdır.
devam edecek...
Kaynakça: "Yahudilik Ansiklopedisi",
Cilt I, II, III
Yusuf Besalel